torsdag 15. august 2013

Være eller å ikke være for bokbransjen

torsdag 15. august 2013
Norges tre største forlag, Cappelen Damm, Gyldendal Norske forlag og Aschehoug, har i løpet av det siste året brukt rundt 100 millioner kroner på utvikling av nye digitale plattformer og løsninger.

– Vi satser nå digitalt på alle fronter. Vi mener at dette er å være eller å ikke være i denne bransjen. Det digitale bokmarkedet vil vokse i årene som kommer, men vi er fortsatt bak USA og England, sier informasjonssjef Bjarne Buset i Gyldendal Norsk Forlag.

– Ebokmarkedet har så langt vært fokusert mot romaner og barnebøker som apper, og det jobbes med å utvikle formater som håndterer alle typer av bøker, sier Forlagsdirektør på netthandel og digitale produkter Øisten Wahl i Cappelen Damm. Han tror 2014 vil bli et gjennombruddsår for de mer kompliserte bøkene for lesing på nettbrett, mobil eller PC.

Som kunde må du imidlertid benytte minimum tre forskjellige kanaler og enda flere applikasjoner for å få norske titler til nettbrettet ditt.

– Det er mange som spør hvorfor vi ikke kan ha det like enkelt som det er med Amazon, men da glemmer de at Amazon utvikler lukkede løsninger, og er i ferd med å få monopol. I Norge ønsker vi åpen konkurranse både på forlags- og bokhandelsiden, men vi vil selvfølgelig samarbeide om teknologien der hvor dette kan bli til det beste for alle, sier Buset.

Kilde: DN.no

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket